Varje bilägare har flera gånger varit med om att någon bildel måste bytas ut. Allra vanligast är det att kamremmen byts ut, vilket sker ungefär var 18:e månad. Andra delar måste också bytas, men mer orgelbundet, och inte lika ofta som kamremmen.
Frågan är dock om inte svenskarna, som p.g.a. av de långa avstånden och den låga befolkningstätheten är ett bilburet folk, är mer förtjusta i bildelar än vad invånarna i många andra länder är. Det finns några saker som tyder på detta.

  • Märkliga stölder i Skåne av bildelar som det inte finns någon andrahandsmarknad för.
  • Nätsuccén Skruvat, en webbshop som säljer bildelar och verktyg. Skruvat har nu expanderat och finns bl.a. i Danmark, där de hittas på adressen Skruvat.dk. Tidigare reste många norrmän över gränsen till Sverige för att köpa bildelar, men nu kan de istället handla på norska Skruvat.
  • Den svenska raggar- och EPA-kulturen, samt folkracen. Utan reservdelar skulle dessa kulturer bokstavligen stanna.

 

Skruvat är för övrigt inte den enda svenska firman som insett den ekonomiska potentialen i att sälja reservdelar till bilar på nätet. Biltema startade i en källare i Linköping redan på 70-talet, och hade från början sin verksamhet på postorder. Ett annat exempel är Clas Ohlsson, som säljer verktyg och reservdelar för de flesta ändamål man kan tänka sig. När det kommer till bilar har Skruvat dock ett större utbud.