Att tekniken kring bilar blir mer och mer automatiserad och avancerad råder det ingen tvekan om, och nu satsar man mer och mer på elbilarna – något som skapa positiva konsekvenser både för miljön och för bilägarna som väljer elbil.

livet.miljö.hälsaBilbatteri är något som varje bil har och med en ctek laddare från Batteriexperten behöver man aldrig oroa sig för att helt plötsligt stå utan batteri mitt på motorvägen. Men en annan sak som blir mer och mer populär är elbilen, men för att ladda en sådan räcker det än så länge inte med ett portabelt bilbatteri. För en elbil krävs en laddningsstation. Något som man nu valt att storsatsa på för att locka bilägarna till elbilar istället för diesel- eller bensinbilar. Ett exempel är biltillverkaren Tesla som enligt Privata Affärer erbjuder sina bilägare gratis laddning av sina bilar via de ”superchargestationer” som företaget placerat runt om i landet. Nu har man dock tagit det hela ett steg längre genom att ingå samarbete med elbolaget Skellefteå Kraft. Ett samarbete som innebär att de Teslaägare som väljer att ha Skellefteå Kraft som elleverantör i sitt hem också kan ladda bilen gratis hemma. Men elbolaget Skellefteå Kraft är inte ensam i sin satsning på elbilarna. Även Umeå Energi har börjat satsa på elbilarna och har nu valt att satsa på att bygga egna laddningsstationer för elfordon efter bidrag från regeringens satsning på klimatinvesteringar, Klimatklivet, vilka beviljat 528 000 kronor till Umeå Energi, rapporterar Västerbottens-Kuriren. Även Skellefteå Kraft har av Klimatklivet fått 560 000 kronor för samma sorts satsning.

Inte bara i norr som satsningen blir större

Det är inte bara uppe i norr som man storsatsar på elbilen. Även Göteborg har valt att göra sin stad något grönare med en ny satsning på trådlösa laddningsstationer i staden med omnejd. Göteborgs Posten skriver bland annat om hur Göteborg Stad nu är med i ett forskningsprojekt där den nya tekniken ska testas mot det göteborgska vädret och planen är att man från och med maj detta år kommer få se de första elbilarna med sladdlös laddning rulla längs gator och torg.

Kort om sladdlösladdning:

  • Tekniken finns redan i USA men har inte varit godkänd i Europa
  • Sverige är först ut med att testa tekniken.
  • Göteborg testar 14 bilar, Stockholm 5 stycken och Vattenfall en.
  • Satsningen kostar omkring 500 000 kronor men sponsras av Energimyndigheten.