Att bygga om sin bil, eller bygga en bil från grunden, är det många som gör. Men något att tänka på när man gör detta är att också se till att bilens motor ändras så att du kan välja miljövänligare drivmedel – och ett hett tips är att välja en motor som klarar av biodrivmedel, för det är nämligen vad man fokuserar på att blanda i, i de flesta drivmedlen framöver!

15739278--Biodiesel blir populärare och det är inte så konstigt med tanke på hur bra den sortens bränsle är för miljön. Så att regeringen nu föreslår att mer biodrivmedel ska blandas i bensin och diesel är inte så konstigt, och förslaget har dessutom fått mycket positiv respons på sina håll. I Sydsvenskan skriver man till exempel att en som välkomnar förslaget med öppna armar är Motormännens riksförbund. De tycker dessutom att en sådan sak, reduktionsplikten som den kallas, borde ha införts för flera år sedan. Men för bensinbilarna ser det mörk ut, en bil som idag drivs med diesel klarar nämligen av att få högra halter av biodrivmedel i sitt system men det gör inte en helt bensindriven bil – så du som bygger om eller bygger en ny bil bör alltså satsa på en dieselmotor eller en motor som endast drivs av biodrivmedel för som det ser ut nu är bensinmotorn snart ett minne blott.

Detta är regeringens förslag:

  • Reduktionsplikt för bensinbolag – den innebär att från och med 2018 så ska en ökad andel biodrivmedel blandas i bensin och diesel.
  • Regeringens mål – att biodrivmedel ska utgöra hälften av varje liter bensin och diesel som tankas vid år 2030.
  • Skattefritt – en del i förslaget är att vissa biodrivmedel ska vara befriade från skatt såsom E85, ED95, B100 och HVO100.
  • Energiskatt plockas bort – för E85 och B100 (Fame) föreslår man i syfte att sänka priset med 40 öre respektive 122 öre per liter vid pump.

Förslaget som regeringen föreslår finns att läsa i sin helhet på regeringen.se där man även hittar vart någonstans remisserna om förslagets skickas. Svar på remisserna som skickats på förslaget ska vara tillbaka 19 april 2017 och därefter kan förslaget återigen komma att ändras något beroende på vad remissinstanserna anser. Än så länge har dock responsen som sagt varit positiv.

9915083-biofuel-gas-pump-nozzle-and-jerrycan

Att tänka på för dig som bilägare

Visserligen menar regeringen att det ska bli billigare att tanka miljövänligt, och det är bra. Men det kommer också komma att bli dyrare, eller i alla fall svårare, att tanka med vanlig bensin. Vad ministrarna menar är nämligen att man som bilist inte ska behöva göra ett aktivt val vid pumpen när man ska tänka utan att det ska vara lika billigt att tanka miljövänligt som det är att idag tanka med bensin. Men vad till exempel Carl-Erik Stjärnvall som arbetar som hållbarhetsansvarig hos Motormännen lyfter till Svenska Dagbladet är att personer som idag har en bensindriven bil också är beroende av att man hittar ett alternativ för dem – så att man kan tanka med till exempel syntetisk bensin istället för att behöva köpa en helt ny bil. En bensinmotor som tankas med diesel eller biodrivmedel förstörs nämligen och enda alternativet idag för den som inte vill köra med bensin är att byta motor på bilen och det kan vara ett stort projekt. Så du som bygger bil eller bygger om dina bilar som hobby bör alltså lägga på minnet att fokusera på att välja en motor som klarar biodrivmedel – i framtiden är bensinen troligtvis helt borta.